lørdag den 28. januar 2012

Fastelavnsboller - et spørgsmål om glasur!

Jubidubidu!!! Vi vandt. Og så ellers ikke et ord mere om håndbold i denne omgang:) Bortset fra selvfølgelig at jeg rent faktisk fik anskaffet mig noget mel i går og fabrikerede de omtalte fastelavnsboller alligevel. Og de blev både gode og fine. Jeg elsker fastelavnsboller, og min mand har på det nærmeste et lidenskabeligt forhold til dem. Der er næsten sorgtilstande i marts, når undskyldningerne for at bage dem forsvinder, og han begynder allerede at glæde sig til fastelavnsbollesæsonen i starten af december, hvor man jo ellers skulle tro, at der var nok af fristelser at mæske sig i. Så det er faktisk lidt af en højtid herhjemme for tiden!

Vi bager altid bollerne efter den samme opskrift. Jeg har ellers en række forskellige opskrifter fra diverse kogebøger, som jeg hvert år tænker, at jeg skal have prøvet af, men så ender det altid med, at jeg bliver enig med mig selv om, at det jo også ville være træls, hvis de nu blev dårligere end dem, vi plejer at bage, og som sandt for dyden også er ret fantastiske. Og så bliver det same same alligevel. Men gode same same forstås. Vi pynter altid fastelavnsboller med kakaoglasur - og vi sparer ikke på kakaoen. Vi har fundet ud af, at der nærmest kan gå lidt religion i det med mørk eller hvid glasur. Vi har venner, der har det helt omvendt og altid tager den hvide version. Men vi synes altså, at chokoladesmagen er det absolut bedste match til sådan en cremebolle.

Nu er det dog sådan, at vi har en datter, Anna, der elsker at pynte kager. Så i dagens anledning og for hendes fornøjelse lavede vi rød-hvide boller i går tillige naturligvis med de mørke, som vi ikke ville undvære.

Her er den rød-hvide håndboldbolle:


Og her den klassiske velsmagende version:


I får lige opskriften, hvis I skulle have samme fastelavnsbollekærlighed som os, og endnu ikke har giftet jer med en opskrift:

Fastelavnsboller

Til bollerne:

  • 400 g mel
  • 150 g smør
  • 50 g gær
  • 1½ dl mælk
  • 1 æg
  • ½ tsk salt
  • 2 spsk sukker

Og til cremen:

  • 2 æg
  • 4 spsk sukker
  • 2 spsk god vanillesukker eller 1 stang vanille
  • 6 tsk maizena
  • 5 dl mælk

Hak mel og smør sammen. Tilsæt salt og sukker. Lun mælken og rør gæren ud deri. Bland det med mel og smør sammen med ægget. Lad dejen hæve i 45 min.

Imens dejen hæver kan du lave cremen. Pisk æg, sukker, vanille og maizena sammen i en gryde. Tilsæt mælken, rør rundt og kog op under fortsat omrøring. Når cremen koger, lader du den lige boble et lille minut, og så sætter du den til afkøling.

Del dejen i 16 dele, rul hver del ud på størrelse med en kagetallerken. Fold dejen sammen om en stor spiseskefuld creme. Der er rigeligt creme i den ovenstående portion, men jeg synes ikke, at man skal gå ned på cremen. Man kunne også putte en teskefuld marmelade i sammen med cremen. Det fik vi altid i mit barndomshjem, og jeg synes det smager godt, men min mand vil hellere have dem uden, og man må jo gå på kompromis en gang i mellem. (Til gengæld insisterer jeg på ketchup i pølsebrødene, men det er en historie, vi kan tage en anden gang). Nå, men når dejen er samlet om cremen, skal bollerne hæve efterhæve tildækket på en bageplade et lunt sted. Ca. 30 min. Hvis de hæver for længe, har dejen tendens til at revne, når de bager, og så smutter cremen jo ud. Det kan vi ikke have. Bollerne pensles med vand eller mælk og bages i 15 minutter ved 225 grader.

Nyd bollerne lune og meget gerne med kakaoglasur! Du må meget gerne smide en kommentar omkring din favoritglasur;) Er du til hvid eller mørk?

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar