torsdag den 2. februar 2012

Forventningens glæde - glæden ved at glæde sig

Dagens blogindlæg fra min hånd skal handle om forventningens glæde, for jeg går sådan og glæder mig for tiden. Og egentligt ikke til noget bestemt - nej det passer ikke, men til mange små og for andre utydelige ting. Jeg glæder mig for eksempel rigtig meget til, at jeg i morgen aften skal ud at spise med min mand på en rigtig dejlig restaurant her i provinsen. Det skal I nok komme til at høre mere om:) Jeg glæder mig også til, at vi på lørdag skal til 40 års fødselsdag. Det bliver ubetinget hysterisk morsomt. Men det er jo ikke ligefrem jordomrejser, jeg fortæller om her.

Og jeg går såmen og glæder mig til endnu mindre men for mig betydningsfulde hændelser. For eksempel glæder jeg mig hver dag virkelig meget til, at hele familien er samlet sidst på eftermiddagen. Det er ikke fordi, jeg keder mig - jeg synes, dagen går hurtigt, og jeg hygger mig med Astridmusen, men jeg synes bare, at livet er bedst, når vi alle er her. Og jeg glæder mig også mere, end mange nok kan forstå, til at komme ind i min seng om aftenen og læse et kapitel i Middlemarch, som I om ikke så længe også kommer til at høre en hel del om, jeg nærmer mig nemlig enden - det glæder jeg mig til gengæld ikke så meget til.

Men hvorfor er det interessant, at jeg går og glæder mig til disse småting? Ja, det er jo heller ikke givet, at I synes, det er spændende, men jeg synes, det er vigtigt. Forventningens glæde er det, der varmer på en kold vinterdag, forventningens glæde bygger op til det glædelige, og forstærker det - ligesom friskbagt brød sender duftbølger gennem huset længe før, brødet er klar til at blive spist. Det er selvfølgelig også fint med en glædelig overraskelse en gang imellem, hvor forventningens glæde jo selvsagt ikke er til stede, men ellers kan jeg altså godt lide at glæde mig.

For mange år siden indførte jeg et fast ritual, der går ud på, at jeg hver aften, inden jeg lægger mig til at sove, tænker på én ting, som jeg har glædet mig over i løbet af dagen, og én ting som jeg vil glæde mig til den efterfølgende dag. Og det behøves ikke at være store ting. Jeg kan glæde mig over at aftensmaden smagte godt, at solen skinnede i fem minutter, at Anna fik mig til at grine, eller at jeg har talt med en god ven. Men lige det at slutte dagen af med en god tanke eller to, det synes jeg faktisk er ret skønt.

Og hvad med dig, hvad glæder du dig til?

Tak fordi du læste med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar